Teman på Lärare & Forskning

YRKESUTBILDNING
Varför är yrkesdidaktik intressant?
Ta del av yrkeslärares erfarenheter, kompetensutveckling och konkreta tips för undervisningen!

LITTERATUR SOM VERKTYG
Hur kan lärare använda skönlitteratur?
Fördjupa dig i begrepp som textrörlighet och djupläsning. Och hur olika används skönlitteratur i de nordiska länderna?

MODERNA SPRÅK
Utmaningar och möjligheter för undervisning i moderna språk
Vad krävs av språkundervisningen när språket inte används utanför klassrummet?

LÄSNING
Lust eller krav rätt väg till läsning?
Läsförståelsen rasar. Är hårdare krav eller mer lust och engagemang lösningen?

BEDÖMNING OCH BETYG
Så kan formativ och summativ bedömning balanseras
Vad krävs för att bedömning ska vara relevant och uppnå sitt eller sina syften?

HÅLLBARHET
Med drama som verktyg i undervisningen
Hur kan du utveckla undervisningen – en för hållbar utveckling?

SLÖJD
”Omöjligt att inte lära i slöjden”
Forskning visar att slöjd kan främja förmågan att förstå, tolka, uttrycka och kommunicera.

HÄLSOFRÄMJANDE
Så kan undervisningen bli hälsofrämjande
Vad innebär det för lärare i allmänhet, och för lärare i idrott och hälsa i synnerhet?
Utforska fler teman
Våra teman sträcker sig från AI till matematiska resonemang. Här hittar du alla. Saknar du något? Kom gärna med förslag. Hör av dig till oss på redaktionen.
Välj tema här
Podd
Geografiskt tänkande – mycket mer än bara kartor
PODD | AVSNITT 27
”Med hjälp av geografiskt tänkande kan man analysera, förklara, beskriva eller se samband och reflektera kring saker som sker.”
Genom dialog blev yrkeskunnande till undervisningsinnehåll
PODD | AVSNITT 26
En anpassad tillämpning av variationsteori kan hjälpa läraren att överföra sitt yrkeskunnande till ett undervisningsinnehåll.
Så kan språket utvecklas hos de yngsta eleverna med dialogisk högläsning
PODD | AVSNITT 25
Inom ett större projekt med elever i förskoleklass och årskurs 1 studerades hur Molnbullar kan användas som utgångspunkt för högläsning kopplad till samtal och aktiviteter.
Senaste artiklarna
”Yrkeslärare kompetensutvecklar i möten mellan arbetsliv och elever”
TEMA YRKESUTBILDNING
Hur överförs kunskap och erfarenhet mellan skola och arbetsliv?
Simulatorer kan bidra till effektiv undervisning – med rätt förutsättningar
TEMA YRKESUTBILDNING
Forskaren Sofia Nyström har följt hur simulatorer kan bidra till en effektiv undervisningsmetod.
Yrkesläraren: Inte fel att göra fel som elev – kan vara lärande
TEMA YRKESUTBILDNING
Ante Persson kan fördjupa kunskapen genom att låta eleverna göra fel.