Teman på Lärare & Forskning

KÄLLKRITIK
Professorn: ”Källkritik är inte en färdighet”
För att navigera i dagens informationsflöde krävs ett kritiskt förhållningssätt och källkritiska färdigheter.

NATURVETENSKAPLIGA LABORATIONER
Professorn: Eleverna måste få uppleva naturvetenskap!
Utforska metoderna, missuppfattningarna och möjligheterna.

YRKESUTBILDNING
Varför är yrkesdidaktik intressant?
Ta del av yrkeslärares erfarenheter, kompetensutveckling och konkreta tips för undervisningen!

LITTERATUR SOM VERKTYG
Hur kan lärare använda skönlitteratur?
Fördjupa dig i begrepp som textrörlighet och djupläsning. Och hur olika används skönlitteratur i de nordiska länderna?

MATEMATISKA RESONEMANG
Algebraiskt tänkande på lågstadiet.
Att utforska algebraiska tillsammans främjar elevernas matematiska tänkande.

ARTIFICIELL INTELLIGENS
AI förändrar förutsättningarna och ställer nya krav
Hur ska nya digitala verktyg bli en tillgång både för undervisningen och lärandet i klassrummet?

BEDÖMNING OCH BETYG
Så kan formativ och summativ bedömning balanseras
Vad krävs för att bedömning ska vara relevant och uppnå sitt eller sina syften?

HÅLLBARHET
Med drama som verktyg i undervisningen
Hur kan du utveckla undervisningen – en för hållbar utveckling?

SLÖJD
”Omöjligt att inte lära i slöjden”
Forskning visar att slöjd kan främja förmågan att förstå, tolka, uttrycka och kommunicera.

HÄLSOFRÄMJANDE
Så kan undervisningen bli hälsofrämjande
Vad innebär det för lärare i allmänhet, och för lärare i idrott och hälsa i synnerhet?
Utforska fler teman
Våra teman sträcker sig från AI till matematiska resonemang. Här hittar du alla. Saknar du något? Kom gärna med förslag. Hör av dig till oss på redaktionen.
Välj tema här
Podd
Att leka sig fram till kunskap i förskolan: lekresponsiv undervisning
PODD | AVSNITT 29
Krävs en ömsesidig dialog för att aktiviteten ska leda till lärande.
Fakta och åsikter – så kan elever utveckla ett kritiskt förhållningssätt
PODD | AVSNITT 28
”Bara för att man uttrycker sig som att det är fakta så betyder det inte att det är fakta.”
Geografiskt tänkande – mycket mer än bara kartor
PODD | AVSNITT 27
”Med hjälp av geografiskt tänkande kan man analysera, förklara, beskriva eller se samband och reflektera kring saker som sker.”
Senaste artiklarna
Professorn: AI-chatbotar avslöjar inte sina källor
TEMA KÄLLKRITIK
Därför behöver lärare förstå AI-teknikens grunder, enligt KTH-professorn.
Forskaren om undervisning i källkritik: Lärare försöker möta elever där eleverna är
TEMA KÄLLKRITIK
Bygger sin undervisning i källkritik på elevernas egna frågor och intressen.
Läraren om källkritik: Så kan elever bedöma påståenden utan att vara experter
TEMA KÄLLKRITIK
”Kunskap om naturvetenskapens karaktär är nyckeln”.