
Eleverna fick hjälp att skapa scenarion som de själva skulle vilja uppleva med hjälp av målspråket, som till exempel att besöka Paris och se när PSG spelar fotboll.
Motivation kan vara mycket stimulerande för elevers inlärning, men väldigt frustrerande för lärare när den fattas.
– Man lägger ner mycket tid på sin planering, anpassar undervisningen och förbereder allt så noga – men så lyckas man ändå inte motivera alla, säger forskaren Céline Rocher Hahlin som utforskar och hittar samband mellan elevers framtida självbilder och drivkrafterna att lära.
Av: Johan Boström
Publicerat 2025-01-22
Att föreställa sig uppnå ett mål har länge använts som metod inom psykologi för att motivera bland annat idrottare. Begreppen ”possible selves” och ”ideal selves” används för att beskriva föreställningar om oss själva i framtiden som kan kopplas till en möjlig utveckling med målet att förverkliga den ideala självbilden. Nu undersöker forskare möjligheterna att använda elevers ideala bilder av sig själva för att förbättra inlärningen av moderna språk som exempelvis franska, spanska eller tyska.
– För elever i grundskolan kan det handla om att du gillar fotboll och vill se Paris Saint-Germain på hemmaplan eller gå på Fashion week i Paris och kunna mötas och beställa en kopp kaffe med hjälp av franskan, säger Céline Rocher Hahlin som är forskare vid institutionen för språk, litteratur och lärande vid Högskolan i Dalarna. Hon är i grunden gymnasielärare i franska och tyska.
– Tidigare studier har visat att det finns ett samband mellan självbilder, motivation och inlärning. Bland annat att en realistisk ideal självbild kan ha en stark effekt på motivationen att lära sig ett språk och att en stark ideal självbild hänger ihop med viljan att anstränga sig att lära sig språket.
Interventionsstudie med självbildsaktiviteter
Forskningen om motivation inom tredjespråksinlärning, och ämnet moderna språk, har varit begränsad, men Céline Rocher Hahlin har bland annat undersökt vilken effekt tre olika pedagogiska aktiviteter hade på 45 elevers motivation att vilja lära sig franska i årskurs 9. Aktiviteterna för att öka motivationen utgick från elevens intressen, tankar och drömmar och inte på något som läraren målade upp eller presenterade.
– Eleverna fick hjälp att skapa scenarion eller tänka ut situationer som de själva skulle vilja uppleva med hjälp av målspråket. Om du kan franska, tyska eller spanska väldigt bra: vad skulle du vilja göra med den möjligheten?
Eleverna fick bland annat skriva en text om upplevelsen av ett drömsommarjobb i ett fransktalande land någon gång i framtiden när de lärt sig behärska språket. En annan uppgift var att delta i diskussioner om aktuella filmer och serier med fransktalande elever via online-forum.
Studien var en så kallad interventionsstudie där två klasser fick den särskilda undervisningen med självbildsaktiviteter. Resultaten jämfördes sinsemellan och med en kontrollgrupp, en klass med endast traditionell undervisning.
Motivationshöjande
Innan den särskilda undervisningen inleddes så bedömdes de enskilda elevernas ideala självbild kopplad till franska och deras vilja till ansträngning för att kunna jämföras individuellt. Det visade sig att många elever uppfattade aktiviteterna som motivationshöjande, men att resultaten skilde sig åt en hel del från elev till elev beroende på hur deras självbilder var innan undervisningen.
– De som hade gynnats mest av aktiviteterna var de som redan från början hade en idé om varför de läste franska och vad de ville göra med sina språkkunskaper. Men de jag helst hade sett stimulerats, de som vi bedömt som inte tidigare motiverade, fick i stort sett ingen positiv effekt, säger Céline Rocher Hahlin som ändå hittade flera intressanta resultat från intervjuerna med eleverna.
”Metoden bygger på att de måste vilja själva”
– Elever som inte uppfattade aktiviteterna som motiverande kunde säga ungefär att ”det var inget fel på lektionerna, men jag har redan stängt dörren för det här ämnet. Jag går i nian, jag bara väntar på att det här året ska ta slut”.
– Det kan tolkas som att den här typen av aktiviteter inte fungerar för den kategorin av elever: som lärare pushar man dem mot något som de inte vill, men metoden bygger på att de måste vilja själva. För studenter, vuxna elever som valt att lära sig ett språk, fungerar det förmodligen bättre, men inte för alla i grundskolan.
Med sin bakgrund som lärare i franska och tyska blev Céline Rocher Hahlin särskilt förvånad av en vanlig attityd till det franska språket bland eleverna i nionde klass.
– Många elever förknippade inte franska med sin framtid. De hade aldrig kopplat ämnet franska till sina liv eller vardag överhuvudtaget. Förhållandet till franska var ”ett ämne på mitt schema”. Men det var också intressant och hoppfullt att aktiviteterna fick många av dem att inse att franskan kunde ha med dem och deras framtid att göra.
Attityden kan påverka motivationen
Varför aktiviteter med idealiska självbilder skulle kunna stimulera motivationen har flera förklaringar, både gemensamma och individuella. Att något upplevs som autentiskt är i sig stimulerande och att aktiviteterna väcker nyfikenhet är kopplat till dopamin som fungerar ungefär som en mental sockerkick för en inlärare.
Céline Rocher Hahlin ser ett grundläggande problem med att moderna språk har en låg status som ämne.
– Attityden skiljer sig mycket mellan exempelvis engelska och tredjespråken som är i princip det enda ämnet eleven kan hoppa av. Det kan förstås påverka motivationen, men inspirerar också oss forskare att hitta sätt att motivera fler oavsett bakgrund och vad de har med sig till undervisningen.

Aktiviteterna i studien fick eleverna att inse att franskan kunde ha med dem och deras framtid att göra, vilket var hoppfullt.
Moms-projektet – Motivation i moderna språk
Céline Rocher Hahlin forskar i dag inom ett omfattande projekt med tre andra forskare och sex lärare på två gymnasieskolor i språken franska, spanska och tyska. Projektet heter Motivation i moderna språk, Moms, och 250 elever ingår i studierna.
– Vi vet redan en del om motivation, men det finns mycket mer att ta reda på och det försöker vi göra med robusta studier och fokus på elevernas perspektiv. Som lärare måste man idag ha tålamod när man möter en ny grupp elever och vara beredd med en välfylld verktygslåda. Förhoppningsvis vet vi snart mer om hur aktiviteterna ska anpassas: vilka knappar ska vi trycka på för vilka elever?
Resultaten från Moms-projektet planeras för publicering i flera artiklar och rapporter de närmaste åren. Läs mer om projektet på Lunds universitets hemsida.
Referenser och lästips
Rocher Hahlin, C. (2021). Att skapa motivation för främmandespråksinlärning. Effekter av tre aktiviteter i en interventionsstudie i franska klassrum. I Forskarskolan FRAM : lärare forskar i de främmande språkens didaktik (s. 41–64).
doi.org/10.16993/bbg.c
Motivation i Moderna språk. Moms-projektet
portal.research.lu.se/en/projects/motivation-in-modern-languages