När Fernando Lopez Serrano undervisar i grammatik väljer han att göra det på elevernas modersmål, inte på målspråket. Foto: Fredrik Thunberg, Pedagog Malmö

Hur lär sig elever bäst grammatik i moderna språk? Den frågan har forskaren och gymnasieläraren Fernando Lopez Serrano undersökt och använder numera en modell med presentation, övning och produktion.

– Att lära sig grammatik är en väldigt abstrakt och kognitivt krävande process.

Av: Katharina Hedström

Publicerat 2025-01-22

Fernando Lopez Serrano forskar om spansk grammatikundervisning, han har forskat om klassiska språk och doktorerat i spanska med inriktning språkvetenskap och jobbar sedan elva år som lärare i ämnena spanska, latin, klassisk grekiska och språkvetenskap på gymnasieskolan Malmö Latinskola. För Fernando Lopez Serrano har intresset för grammatik funnits med länge, och det är inte en slump.

– Grammatik är ett av de svåraste momenten när elever ska lära sig ett nytt språk, säger han.

Fernando Lopez Serrano har intresserat sig för hur elever bäst lär sig grammatik och har som doktorand undersökt frågan från två håll, lärarens perspektiv och elevens perspektiv. I sin undervisning använder han sig av vad som kallas PPP-modellen – Present, Practice, Product, framtagen av forskarna Rod Ellis och Robert M De Keyser.

Så använder han PPP-modellen

Modellen går ut på att först presentera det eleven ska lära sig, därefter öva (practice) genom att applicera ordet eller tempusformen i en mening och i sista steget producera, använda (product) något av det man lärt sig. Om föremålet för modellen är att träna på att böja verb kan det till exempel se ut så här:

  • Present – träna på tempusböjning av spanska verb.
  • Practise – öva på att böja spanska verb.

– Här börjar jag alltid med den enklaste verbformen först, som till exempel jag såg, jag fick, jag gick. Därefter sätter vi in ordet i en mening, till exempel ”jag tittade på en bra film”, förklarar Fernando Lopez Serrano.

  • I nästa steg, Product, får eleverna skapa en språklig situation där verbformerna används.

– Det kan till exempel vara ett rollspel där elevernas uppdrag är att fixa en familjefest. De får välja sina roller och därefter ska de använda verbformerna vi tränat på.

Tvådelad och öppen återkoppling

Uppgiften innehåller både en skriftlig del, ett manus, och en muntlig del, själva rollspelet, och feedbacken är också tvådelad.

– Att få både skriftlig och muntlig feedback är viktigt, det visar forskningen, säger Fernando Lopez Serrano som också jobbar mycket med så kallad samlad feedback, till exempel att gå igenom alla elevers uppsatser, identifiera de tio vanligaste grammatiska felen, presentera dessa för hela klassen och låta klassen diskutera vad som är fel, varför det är fel och hur det kan bli rätt.

– Vi diskuterar först i smågrupper, sen i helklass.

Grammatik på elevens egna modersmål

När Fernando Lopez Serrano undervisar i grammatik väljer han att göra det på elevernas modersmål, inte på målspråket och han jobbar mycket med att jämföra svensk grammatik och spansk grammatik, för att skapa igenkänning hos eleverna.

– Många förespråkar att all undervisning ska ske på målspråket men när man pratar grammatik är det en väldigt abstrakt, mer kognitivt krävande process. Då underlättar det för eleverna att använda deras modersmål. Förklarar jag på spanska är det lätt att en del går förlorat.

”Det är viktigt att göra någonting roligt, det är en framgångsfaktor i all undervisning”

Hans passion för språk och grammatik har, förutom forskarvägen, också lett in honom på andra spår. År 2007 skapade han och några språklärarkollegor en språktävling i spanska, Språkolympiaden, tillsammans med några lärarkollegor. Målet var att öka intresset för språk bland elever i grundskolan för att få fler att välja att läsa vidare moderna språk på gymnasiet. Resultatet blev så lyckat att tävlingen utökades med moderna språk, engelska och svenska och når i dag ut till över 50 000 elever i Sverige och Norge. Tävlingen har bytt namn till International Language Competition och i dag hålls kvalificeringsprov, regiontävlingar och en direktsänd livefinal från aulan i Malmö Latinskola. Grammatik varvas med frågor kring kultur och språkvetenskap.

– Det är viktigt att göra någonting roligt, det är en framgångsfaktor i all undervisning, säger Fernando Lopez Serrano.

Referenser och lästips

I L Competition International Language Competition
ilcompetition.se/

Serrano, F. L. (2018). EL APRENDIZAJE DEL ASPECTO VERBAL EN LOS TIEMPOS DEL PASADO ESPAÑOL. El pretérito perfecto simple y el imperfecto en estudiantes de ELE en Suecia.. [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet]. Gothenburg University Library.
gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/54900/gupea_2077_54900_1.pdf