Teman på Lärare & Forskning

UNDERVISNING I FRITIDSHEM
”Didaktik på fritidshemmet är inte samma sak som i skolan”
Det finns alltmer forskning om hur lärare väljer att möta utmaningarna i fritidshem och vad som fungerar.

ELEVHÄLSA
Hälsofrämjande exempel från klassrummet
Hur kan elevhälsan bidra till en skolmiljö som gynnar lärande och utveckling?

LITTERATUR SOM VERKTYG
Hur kan lärare använda skönlitteratur?
Fördjupa dig i begrepp som textrörlighet och djupläsning. Och hur olika används skönlitteratur i de nordiska länderna?

KÄLLKRITIK
Professorn: ”Källkritik är inte en färdighet”
För att navigera i dagens informationsflöde krävs ett kritiskt förhållningssätt och källkritiska färdigheter.

NATURVETENSKAPLIGA LABORATIONER
Professorn: Eleverna måste få uppleva naturvetenskap!
Utforska metoderna, missuppfattningarna och möjligheterna.

YRKESUTBILDNING
Varför är yrkesdidaktik intressant?
Ta del av yrkeslärares erfarenheter, kompetensutveckling och konkreta tips för undervisningen!

MATEMATISKA RESONEMANG
Algebraiskt tänkande på lågstadiet.
Att utforska algebraiska tillsammans främjar elevernas matematiska tänkande.

BEDÖMNING OCH BETYG
Så kan formativ och summativ bedömning balanseras
Vad krävs för att bedömning ska vara relevant och uppnå sitt eller sina syften?

ARTIFICIELL INTELLIGENS
AI förändrar förutsättningarna och ställer nya krav
Hur ska nya digitala verktyg bli en tillgång både för undervisningen och lärandet i klassrummet?

MODERNA SPRÅK
Utmaningar och möjligheter för undervisning i moderna språk
Vad krävs av språkundervisningen när språket inte används utanför klassrummet?

HÅLLBARHET
Med drama som verktyg i undervisningen
Hur kan du utveckla undervisningen – en för hållbar utveckling?

SLÖJD
”Omöjligt att inte lära i slöjden”
Forskning visar att slöjd kan främja förmågan att förstå, tolka, uttrycka och kommunicera.

HÄLSOFRÄMJANDE
Så kan undervisningen bli hälsofrämjande
Vad innebär det för lärare i allmänhet, och för lärare i idrott och hälsa i synnerhet?

LEK OCH UNDERVISNING
Vilken roll ska leken ha i förskolan?
Bland forskare och lärare går en skiljelinje mellan att införliva undervisningen i leken eller inte.

DEMOKRATI
”Demokratiska värderingar främjar lärandet”
Hur främjar utbildning demokrati och vilka arbetssätt kan lärare använda?

LÄSNING
Lust eller krav rätt väg till läsning?
Läsförståelsen rasar. Är hårdare krav eller mer lust och engagemang lösningen?
Utforska fler teman
Våra teman sträcker sig från AI till matematiska resonemang. Här hittar du alla. Saknar du något? Kom gärna med förslag. Hör av dig till oss på redaktionen.
Välj tema här
Podd
Så främjade ett musik- och poesiprojekt i undervisningen social hållbarhet
PODD | AVSNITT 30
Eleverna blev inkluderade på flera sätt genom att framträda med sina egna texter.
Att leka sig fram till kunskap i förskolan: lekresponsiv undervisning
PODD | AVSNITT 29
Krävs en ömsesidig dialog för att aktiviteten ska leda till lärande.
Fakta och åsikter – så kan elever utveckla ett kritiskt förhållningssätt
PODD | AVSNITT 28
”Bara för att man uttrycker sig som att det är fakta så betyder det inte att det är fakta.”
Senaste artiklarna
Fritidsläraren om kraften i att utgå från elevernas intressen
TEMA UNDERVISNING I FRITIDSHEM
”Eleverna är motiverade, vilket är en förutsättning för inlärning”.
”Didaktik på fritidshemmet är inte samma sak som i skolan”
TEMA UNDERVISNING I FRITIDSHEM
Lärare i fritidshem ska balansera läroplanens krav på undervisning med elevers behov av vila och rekreation. Undervisningen ska också komplettera skolans och närvaron är frivillig. Hur ska det gå till?
Lärare förbises när hälsa går före kunskap
TEMA ELEVHÄLSA
”Elevers frånvaro är ett mycket komplext problem”.






