Teman på Lärare & Forskning

UNDERVISNING I FRITIDSHEM

”Didaktik på fritidshemmet är inte samma sak som i skolan”
Det finns alltmer forskning om hur lärare väljer att möta utmaningarna i fritidshem och vad som fungerar.

ELEVHÄLSA

Hälsofrämjande exempel från klassrummet

Hur kan elevhälsan bidra till en skolmiljö som gynnar lärande och utveckling?

LITTERATUR SOM VERKTYG

Hur kan lärare använda skönlitteratur?
Fördjupa dig i begrepp som textrörlighet och djupläsning. Och hur olika används skönlitteratur i de nordiska länderna?

KÄLLKRITIK

Professorn: ”Källkritik är inte en färdighet”
För att navigera i dagens informationsflöde krävs ett kritiskt förhållningssätt och källkritiska färdigheter.

NATURVETENSKAPLIGA LABORATIONER

Professorn: Eleverna måste få uppleva naturvetenskap!
Utforska metoderna, missuppfattningarna och möjligheterna.

YRKESUTBILDNING

Varför är yrkesdidaktik intressant?
Ta del av yrkeslärares erfarenheter, kompetensutveckling och konkreta tips för undervisningen!

MATEMATISKA RESONEMANG

Algebraiskt tänkande på lågstadiet.
Att utforska algebraiska tillsammans främjar elevernas matematiska tänkande.

BEDÖMNING OCH BETYG

Så kan formativ och summativ bedömning balanseras
Vad krävs för att bedömning ska vara relevant och uppnå sitt eller sina syften?

ARTIFICIELL INTELLIGENS

AI förändrar förutsättningarna och ställer nya krav
Hur ska nya digitala verktyg bli en tillgång både för undervisningen och lärandet i klassrummet?

MODERNA SPRÅK

Utmaningar och möjligheter för undervisning i moderna språk
Vad krävs av språkundervisningen när språket inte används utanför klassrummet?

HÅLLBARHET

Med drama som verktyg i undervisningen
Hur kan du utveckla undervisningen – en för hållbar utveckling?

SLÖJD

”Omöjligt att inte lära i slöjden”
Forskning visar att slöjd kan främja förmågan att förstå, tolka, uttrycka och kommunicera.

HÄLSOFRÄMJANDE

Så kan undervisningen bli hälsofrämjande
Vad innebär det för lärare i allmänhet, och för lärare i idrott och hälsa i synnerhet?

LEK OCH UNDERVISNING

Vilken roll ska leken ha i förskolan?
Bland forskare och lärare går en skiljelinje mellan att införliva undervisningen i leken eller inte.

DEMOKRATI

”Demokratiska värderingar främjar lärandet”
Hur främjar utbildning demokrati och vilka arbetssätt kan lärare använda?

LÄSNING

Lust eller krav rätt väg till läsning?
Läsförståelsen rasar. Är hårdare krav eller mer lust  och engagemang lösningen?

Podd

Senaste artiklarna