Skapa kulturella uttryck i slöjden

Jenny Frohagen och Janice Wemmenhag gästar podden Lärare & Forskning.

I slöjdundervisningen ska elever arbeta med ”estetiska och kulturella uttryck”, men vad är det man behöver kunna för att tolka och skapa slöjdföremåls symboliska uttryck? Det ville en forskare och två lärare veta mer om och lyckades utveckla en lektion som fungerade väl. I det här avsnittet berättar forskaren och en av lärarna om hur det gick till.

Hur kan elever lära sig skapa en viss kulturs uttryck när de ska tillverka ett föremål i slöjden? Hur balanserar man elevens uppfattning om vad som är ”fint” med slöjdens estetiska och hantverksmässiga krav? Och måste traditionellt samiska ämnen användas när man skapar något ”samiskt” eller går det bra med plast? Det är några frågor som får svar i det här avsnittet av podden Lärare & Forskning.

Jenny Frohagen och Janice Wemmenhag i avsnitt 32

I läroplanerna framgår det tydligt att elever ska arbeta med att skapa estetiska och kulturella uttryck i slöjdundervisningen, men traditionen för en sådan undervisning i svenska skolor är svagare än för att lära ut hantverkskunnande som att sticka, väva eller slipa. Forskaren Jenny Frohagen, doktorand och adjunkt på Konstfack, ville tillsammans med textilläraren Janice Wemmenhag och trä- och metallslöjdläraren Andreas Broman undersöka hur symboler och symboliska uttryck i slöjdföremål kan beskrivas som ett specifikt kunnande som eleverna ska utveckla. Med en så kallad learning study, där lektioner planeras, genomförs, analyseras och sedan utvecklas i flera cykler, letade trion sig fram till ett lektionsinnehåll som fick de flesta elever att kunna tillverka ett föremål med ett förutbestämt kulturellt uttryck – i det här fallet ett samiskt smycke till en nyckelring. Eleverna kunde även resonera om vad som utmärker ett specifikt kulturellt uttryck.

Eleverna fick till uppgift att göra en nyckelring som ser samisk ut.

Jenny Frohagen och Janice Wemmenhag är gäster i det här avsnittet av podden Lärare & Forskning och studien beskrivs även i den vetenskapliga tidskriften Forskul. Artikeln heter Vad kan man när man kan tillverka ett uttryck i slöjdföremål? och publicerades i Forskul, nr 10, 2013.

Lyssna på podden här!

Ansvarsfriskrivning: Innehållet i podcasten Lärare & Forskning publiceras via en extern plattform och omfattas således inte av utgivningsbeviset för denna webbplats.