Lärare och Forskning – en podd om lärares utmaningar i undervisningen
Lärarstiftelsen ger ut podden Lärare & Forskning tillsammans med den vetenskapliga tidskriften Forskul och i samarbete med Sveriges Lärare med fokus på lärarnas undervisningsutmaningar. Avsnitten tar sin utgångspunkt i artiklar som är publicerade i Forskul.
Podden lyfter fram forskning som görs av och med lärare, för lärare, och som fördjupar olika aspekter av undervisningen och elevernas lärande. I varje avsnitt får du lyssna på forskare och lärare som tar upp en specifik fråga och diskuterar hur undervisningen i just den frågan kan förbättras.
Podden leds av Johan Boström som är redaktör och har erfarenhet från flera stora nyhetsredaktioner.
Lyssna på senaste avsnittet av podden här!
Ansvarsfriskrivning: Innehållet i podcasten Lärare & Forskning publiceras via en extern plattform och omfattas således inte av utgivningsbeviset för denna webbplats.
Artiklar om senaste avsnitten av podden Lärare & Forskning
Podcast: Att utveckla någon annans text – om textuniversum i undervisningen
Att låta elever förflytta en karaktär, som exempelvis Nalle Puh, till en egen filmtolkning, teaterpjäs eller ett spel – inom ett så kallat textuniversum Läs mer...
Podcast: Lärande och lek i förskolan – om lekresponsiv undervisning
Lek och undervisning kan integreras och genomföras gemensamt av förskollärare och barn samtidigt som barnens handlingsutrymme främjas. I senaste avsnittet av Lärare & forskning Läs mer...
Podcast: Att maximera läsförståelse – högpresterande gymnasielevers lässtrategier
Hur förstår, tolkar och minns man en text? För att hitta lyckade lässtrategier har Yvonne Hallesson studerat hur högpresterande gymnasielever gör när de läser. Läs mer...
Vems historia berättas i klassrummet? Att problematisera dominerande narrativ
Podcast: Vems historia berättas i klassrummet? Att problematisera dominerande narrativ Hur historiska narrativ och hur de dominerande beskrivningarna kan problematiseras och kompletteras har Läs mer...
Podcast: Därför behövs mer forskning om ämneskunnande
Att som lärare förmedla kunskaper handlar om mycket mer än att överföra själva kunskapen. Lärare behöver även kunskaper om vad som kännetecknar kunnanden inom Läs mer...