TEMA UNDERVISNING I FRITIDSHEM
Fritidsläraren om kraften i att utgå från elevernas intressen

Ivan Rey menar att det intressestyrda arbetssättet skapar motivation hos eleverna.
Fritidshemmets uppdrag är att kombinera målstyrd undervisning, utgå från elevernas intressen och erbjuda en meningsfull fritid och rekreation. En utmaning att få ihop, men också en styrka, enligt fritidsläraren Ivan Rey.
– Eleverna är motiverade, vilket är en förutsättning för inlärning.
Fritidshemmets uppdrag att stimulera elevernas utveckling och lärande samtidigt som verksamheten ska erbjuda återhämtning, lek och social gemenskap kan innebära organisatoriska och pedagogiska svårigheter, men Ivan Rey ser hur de olika delarna också kan förstärka varandra.
– Rekreation och undervisning utesluter inte varandra om rekreation handlar om att få följa sin lust och det man är intresserad av. Det är kärnan i vad fritids går ut på. Det är sällan vi jobbar med långa lärargenomgångar utan vi formar aktiviteter genom att vi har goda relationer med eleverna och vet vad de är intresserade av, säger han.
Mer avancerade lärmoment
Ivan Rey jobbar på Hedvig Eleonora skola i Stockholm, med 51 elever i årskurs två. Han menar att det intressestyrda arbetssättet skapar motivation hos eleverna och gör det möjligt att väva in mer avancerade lärmoment, utan att förlora elevernas engagemang.
– Vi jobbar mycket med att låta lärandet utgå från det eleverna redan tycker om.
Ett exempel är hur det stora intresset för spelet Minecraft har integrerats i undervisningen. Eleverna delades in i grupper med kamrater de vanligtvis inte umgås med och fick i uppdrag att lösa olika utmaningar i spelet. Syftet var att träna på både problemlösning och samarbete.
– När viljan är stark kan vi villkora aktiviteter mer, säger Ivan Rey.
”Rum i rummet”
Att arbeta intressestyrt i en stor grupp är utmanande och kräver planering. Därför har arbetslaget möblerat fritidsrummet i stationer – ”rum i rummet” – med lugna, valbara aktiviteter som eleverna kan initiera själva. Samtidigt erbjuds en planerad lärarledd aktivitet vid ett bord, och pedagogerna finns nära även för dem som valt egen aktivitet.
En planerad aktivitet genomförs även för hela gruppen, varje dag vid en fast tidpunkt. Målet är att alla elever under en vecka möter fritidshemmets fyra områden: skapande och estetiska uttrycksformer, natur och samhälle, språk och kommunikation samt lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse. För att underlätta planeringen uppmanas vårdnadshavare att hämta barnen före eller efter dessa tider.
Torsdagar har utsetts till en ”prova-på-dag”, då eleverna utmanas att testa aktiviteter de annars inte hade valt själva.
– Det gör att vi kan garantera att alla elever får möta hela bredden i läroplanen, säger Ivan Rey.

Att arbeta intressestyrt kräver planering med arbetslaget.
Treveckors-perioder
Eleverna delas in i tre grupper och provar en ny aktivitet varje vecka under en treveckorsperiod. Det kan handla om att måla ett höstträd, bygga en avancerad pluspluskonstruktion eller testa nybörjarfotboll.
– Vi använde en mjuk boll och små lag, och vi pratade mycket om laganda och schysst spel. Flera elever som tidigare varit osäkra inför sport vågade prova, och det uppskattades mycket av gruppen.
Efter varje treveckorsperiod utvärderar personalen aktiviteterna och planerar nästa omgång.
– Ser vi att vi behöver stärka samarbetet i gruppen så planerar vi för det. Här utgår vi från de behov vi ser snarare än enbart från elevernas intressen, säger Ivan Rey.
Under läsåret dokumenteras aktiviteter med bilder och en affisch kopplad till läroplansmål. Det visar vårdnadshavare arbetet och ligger till grund för nästa termins planering.
– Då ser vi vilka mål vi arbetat med och vilka luckor vi har inför nästa termin, säger Ivan Rey.
Ivan Rey återkommer till hur kraftfullt det är att utgå från elevernas intressen. Han tror att skolans i vissa fall mer traditionella undervisning skulle kunna vinna på ett liknande arbetssätt.
– Att i större utsträckning hitta ingångar i undervisningen via elevernas intressen tror jag skulle gynna mycket av undervisningen. Det är ett väldigt bra sätt att bygga motivation.

Ivan Rey är lärare i fritidshem på Hedvig Eleonora skola i Stockholm.
Lästips och referenser
- Linnéuniversitetet. Projekt: Att omsätta elevers intressen i fritidshemmets undervisning.
lnu.se/forskning/forskningsprojekt/projekt-att-omsatta-elevers-intressen-i-fritidshemmets-undervisning/
