Podcast: Genom dialog blev yrkeskunnande till undervisningsinnehåll

Nina Kilbrink och Jan Axelsson är gäster i avsnitt 26 av podden Lärare & Forskning
En anpassad tillämpning av variationsteori kan hjälpa läraren att överföra sitt yrkeskunnande till ett undervisningsinnehåll. Det visar en praktiknärastudie med yrkeselever som skulle lära sig svetsa.
– För att förstå vad som är rätt så behöver man också veta var gränsen går för när det är fel, säger Nina Kilbrink som är docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Är det bäst att i en lärandesituation uppnå målet på första försöket eller kan det finnas ett värde i att göra fel? Enligt forskarna i en studie med 12 yrkeselever, som skulle lära sig svetsa, kan en djupare kunskap och större förståelse utvecklas om eleven får göra fel och samtidigt resonera med läraren om vilka faktorer som leder till vilka resultat.
Studien undersökte hur yrkeskunnandet om svetsteknik hos lärarna kunde överföras till ett undervisningsinnehåll för yrkeselever. Studien genomförde Nina Kilbrink tillsammans med Jan Axelsson, yrkeslärare och forskare samt Stig-Börje Asplund, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Avsnitt 26 med Jan Axelsson & Nina Kilbrink
Studien genomfördes som learning study om hur en lektion i svetsning kunde utvecklas för att eleverna skulle få en djupare förståelse för hur ljudet från svetsen och resultatet hängde ihop. Lärarna planerade en lektion som genomfördes och dokumenterades. Tillsammans med forskarna analyserades lektionen och utvecklades för att sedan genomföras med förändringarna och sedan upprepades proceduren. Resultatet visade bland annat att lärarens yrkeskunnande kan omsättas till undervisningsinnehåll genom dialog med eleven.
Jan Axelsson beskriver hur den så kallade variationsteorin, att jämföra kritiska aspekter av ett lärandeobjekt genom variation och kontraster, mötte ett visst motstånd hos yrkeslärarna som var vana att ”visa rätt”.
– Man kan lugnt säga att vi hade lite olika ingångar till det hela, säger Jan Axelsson i podden. ”Någon av oss hade lättare att visa det felaktiga, någon av oss tyckte inte om att göra det för att yrkeshedern gick emot.” Efter studien var lärarna överens om att variationsteori kan användas framgångsrikt om den tillämpas på rätt sätt.
Studien presenteras i den vetenskapliga tidskriften Forskning om undervisning och lärande, Forskul, nr 1, volym 11, 2023, i artikeln ”Du hör att nu liksom spinner han som en katt” – transformation av ett yrkeskunnande till ett undervisningsinnehåll.
Lyssna på podden här!
Vill du prenumerera på podden?
Ansvarsfriskrivning: Innehållet i podcasten Lärare & Forskning publiceras via en extern plattform och omfattas således inte av utgivningsbeviset för denna webbplats.