När fel svar ger möjlighet att lära algebra

Jenny Fred och Johanna Stjernlöf gästar podden Lärare & Forskning.
En studie med elever i årskurs två visade att vissa aspekter är särskilt viktiga i undervisningen för att utveckla algebraiskt tänkande. Bland annat att elever lär sig att alla talmönster är konstruerade enligt en regel som inte ändras och att de vet att talföljder kan vara uppbyggda på olika sätt. Hur läraren tar tillvara inspel och resonemang från eleverna i undervisningen visade sig också ha stor betydelse. Exempelvis att en elevs förslag på svar, som visar sig vara fel, kan ge goda möjligheter till lärande.
Ett sätt att utveckla algebraiskt tänkande, förmågan att förstå strukturer och relationer inom matematik, är att förstå och kunna beskriva och generalisera regelbundenheter som mönster i talföljder. Exempelvis när talen ökar med 3: 3, 6, 9, 12, 15. Att förstå att det går att bestämma ett okänt tal i en talföljd är också viktigt för att lära algebraiskt tänkande. Det vill säga att kunna bestämma X i talföljden 3, 6, X, 12, 15
Det som i studien visade sig vara särskilt viktigt i undervisningen för att barnens utveckling av algebraiskt tänkande var bland annat att läraren är lyhörd och tar tillvara elevernas svar för att förstå hur de resonerar och för att få med sig så många elever som möjligt i resonemanget. Andra så kallade kritiska aspekter för lärandet var att eleverna lär sig att alla talmönster följer en viss regel och att talföljder kan vara uppbyggda på olika sätt.
Jenny Fred och Johanna Stjernlöf i avsnitt 31
Studien genomfördes av Johanna Stjernlöf, utbildad grundskollärare och i dag rektor på Mariehällsskolan i Stockholm och Jenny Fred, utbildad förskollärare och lärare som i dag är adjunkt och doktorand på institutionen för ämnesdidaktik på Stockholms universitet. De är båda gäster i det här avsnittet av podden Lärare & Forskning.
Studien beskrivs också i den vetenskapliga tidskriften Forskul. Artikeln heter Uppgifter som redskap för mediering av kritiska aspekter i matematikundervisning och publicerades i Forskul, nr 12, 2014.
Lyssna på podden här!
Vill du prenumerera på podden?
Ansvarsfriskrivning: Innehållet i podcasten Lärare & Forskning publiceras via en extern plattform och omfattas således inte av utgivningsbeviset för denna webbplats.