Teman på Lärare & Forskning

NATURVETENSKAPLIGA LABORATIONER
Professorn: Eleverna måste få uppleva naturvetenskap!
Utforska metoderna, missuppfattningarna och möjligheterna.

YRKESUTBILDNING
Varför är yrkesdidaktik intressant?
Ta del av yrkeslärares erfarenheter, kompetensutveckling och konkreta tips för undervisningen!

LITTERATUR SOM VERKTYG
Hur kan lärare använda skönlitteratur?
Fördjupa dig i begrepp som textrörlighet och djupläsning. Och hur olika används skönlitteratur i de nordiska länderna?

MODERNA SPRÅK
Utmaningar och möjligheter för undervisning i moderna språk
Vad krävs av språkundervisningen när språket inte används utanför klassrummet?

ARTIFICIELL INTELLIGENS
AI förändrar förutsättningarna och ställer nya krav
Hur ska nya digitala verktyg bli en tillgång både för undervisningen och lärandet i klassrummet?

BEDÖMNING OCH BETYG
Så kan formativ och summativ bedömning balanseras
Vad krävs för att bedömning ska vara relevant och uppnå sitt eller sina syften?

HÅLLBARHET
Med drama som verktyg i undervisningen
Hur kan du utveckla undervisningen – en för hållbar utveckling?

SLÖJD
”Omöjligt att inte lära i slöjden”
Forskning visar att slöjd kan främja förmågan att förstå, tolka, uttrycka och kommunicera.

HÄLSOFRÄMJANDE
Så kan undervisningen bli hälsofrämjande
Vad innebär det för lärare i allmänhet, och för lärare i idrott och hälsa i synnerhet?
Utforska fler teman
Våra teman sträcker sig från AI till matematiska resonemang. Här hittar du alla. Saknar du något? Kom gärna med förslag. Hör av dig till oss på redaktionen.
Välj tema här
Podd
Så kan språket utvecklas hos de yngsta eleverna med dialogisk högläsning
PODD | AVSNITT 25
Inom ett större projekt med elever i förskoleklass och årskurs 1 studerades hur Molnbullar kan användas som utgångspunkt för högläsning kopplad till samtal och aktiviteter.
Podcast: Matematik i förskoleklass – att bestämma antal när det är många
PODD | AVSNITT 24
Förmågan att kunna använda talstrukturer visar sig ha stor betydelse för barns framtida matematiklärande. Att kunna urskilja relationer inom och mellan tal, exempelvis att fem består av tre och två, och att fem är två mer än tre, kallas att kunna se tal uppbyggda i strukturer, talstrukturer.
Podcast: Så kan slöjd utveckla språket
PODD | AVSNITT 23
Slöjdundervisning kan utveckla språket hos elever som inte har svenska som modersmål.
Senaste artiklarna
Läraren: ”Minst en labb per ämnesområde!”
TEMA NATURVETENSKAPLIGA LABORATIONER
”En laboration väcker ofta diskussion och frågor hos eleverna som jag kan använda i undervisningen”.
Professorn om laborationer: Eleverna måste få uppleva naturvetenskap!
TEMA NATURVETENSKAPLIGA LABORATIONER
Att synliggöra fenomen och ge eleverna egna praktiska erfarenheter är nödvändigt, menar Maria Andrée.
”Yrkeslärare kompetensutvecklar i möten mellan arbetsliv och elever”
TEMA YRKESUTBILDNING
Hur överförs kunskap och erfarenhet mellan skola och arbetsliv?