Teman på Lärare & Forskning

KÄLLKRITIK
Professorn: ”Källkritik är inte en färdighet”
För att navigera i dagens informationsflöde krävs ett kritiskt förhållningssätt och källkritiska färdigheter.

NATURVETENSKAPLIGA LABORATIONER
Professorn: Eleverna måste få uppleva naturvetenskap!
Utforska metoderna, missuppfattningarna och möjligheterna.

YRKESUTBILDNING
Varför är yrkesdidaktik intressant?
Ta del av yrkeslärares erfarenheter, kompetensutveckling och konkreta tips för undervisningen!

LITTERATUR SOM VERKTYG
Hur kan lärare använda skönlitteratur?
Fördjupa dig i begrepp som textrörlighet och djupläsning. Och hur olika används skönlitteratur i de nordiska länderna?

MATEMATISKA RESONEMANG
Algebraiskt tänkande på lågstadiet.
Att utforska algebraiska tillsammans främjar elevernas matematiska tänkande.

ARTIFICIELL INTELLIGENS
AI förändrar förutsättningarna och ställer nya krav
Hur ska nya digitala verktyg bli en tillgång både för undervisningen och lärandet i klassrummet?

BEDÖMNING OCH BETYG
Så kan formativ och summativ bedömning balanseras
Vad krävs för att bedömning ska vara relevant och uppnå sitt eller sina syften?

HÅLLBARHET
Med drama som verktyg i undervisningen
Hur kan du utveckla undervisningen – en för hållbar utveckling?

SLÖJD
”Omöjligt att inte lära i slöjden”
Forskning visar att slöjd kan främja förmågan att förstå, tolka, uttrycka och kommunicera.

HÄLSOFRÄMJANDE
Så kan undervisningen bli hälsofrämjande
Vad innebär det för lärare i allmänhet, och för lärare i idrott och hälsa i synnerhet?
Utforska fler teman
Våra teman sträcker sig från AI till matematiska resonemang. Här hittar du alla. Saknar du något? Kom gärna med förslag. Hör av dig till oss på redaktionen.
Välj tema här
Podd
Genom dialog blev yrkeskunnande till undervisningsinnehåll
PODD | AVSNITT 26
En anpassad tillämpning av variationsteori kan hjälpa läraren att överföra sitt yrkeskunnande till ett undervisningsinnehåll.
Så kan språket utvecklas hos de yngsta eleverna med dialogisk högläsning
PODD | AVSNITT 25
Inom ett större projekt med elever i förskoleklass och årskurs 1 studerades hur Molnbullar kan användas som utgångspunkt för högläsning kopplad till samtal och aktiviteter.
Podcast: Matematik i förskoleklass – att bestämma antal när det är många
PODD | AVSNITT 24
Förmågan att kunna använda talstrukturer visar sig ha stor betydelse för barns framtida matematiklärande. Att kunna urskilja relationer inom och mellan tal, exempelvis att fem består av tre och två, och att fem är två mer än tre, kallas att kunna se tal uppbyggda i strukturer, talstrukturer.
Senaste artiklarna
Professorn: ”Källkritik är inte en enskild färdighet”
TEMA KÄLLKRITIK
Undervisning för att utveckla elevers källkritiska förmåga måste integreras i flera ämnen, menar Thomas Nygren.
Vilt växande gräsmattor lär och ger elever handlingskompetens
TEMA NATURVETENSKAPLIGA LABORATIONER
Varför är det viktigt med en variation av insekter där vi bor?
Lärare avgörande för att virtuella labb ska leda till lärande
TEMA NATURVETENSKAPLIGA LABORATIONER
Virtuella laborationer kan fungera som ingång för komplexa ämnen.