Teman på Lärare & Forskning

KÄLLKRITIK
Professorn: ”Källkritik är inte en färdighet”
För att navigera i dagens informationsflöde krävs ett kritiskt förhållningssätt och källkritiska färdigheter.

NATURVETENSKAPLIGA LABORATIONER
Professorn: Eleverna måste få uppleva naturvetenskap!
Utforska metoderna, missuppfattningarna och möjligheterna.

YRKESUTBILDNING
Varför är yrkesdidaktik intressant?
Ta del av yrkeslärares erfarenheter, kompetensutveckling och konkreta tips för undervisningen!

LITTERATUR SOM VERKTYG
Hur kan lärare använda skönlitteratur?
 Fördjupa dig i begrepp som textrörlighet och djupläsning. Och hur olika används skönlitteratur i de nordiska länderna?

MODERNA SPRÅK
Utmaningar och möjligheter för undervisning i moderna språk
Vad krävs av språkundervisningen när språket inte används utanför klassrummet?

LÄSNING
Lust eller krav rätt väg till läsning?
Läsförståelsen rasar. Är hårdare krav eller mer lust  och engagemang lösningen?

MATEMATISKA RESONEMANG
Algebraiskt tänkande på lågstadiet.
Att utforska algebraiska tillsammans främjar elevernas matematiska tänkande.

ARTIFICIELL INTELLIGENS
AI förändrar förutsättningarna och ställer nya krav
Hur ska nya digitala verktyg bli en tillgång både för undervisningen och lärandet i klassrummet?

BEDÖMNING OCH BETYG
Så kan formativ och summativ bedömning balanseras
Vad krävs för att bedömning ska vara relevant och uppnå sitt eller sina syften?

HÅLLBARHET
Med drama som verktyg i undervisningen
Hur kan du utveckla undervisningen – en för hållbar utveckling?

SLÖJD
”Omöjligt att inte lära i slöjden”
Forskning visar att slöjd kan främja förmågan att förstå, tolka, uttrycka och kommunicera.

HÄLSOFRÄMJANDE
Så kan undervisningen bli hälsofrämjande
Vad innebär det för lärare i allmänhet, och för lärare i idrott och hälsa i synnerhet?

DEMOKRATI
”Demokratiska värderingar främjar lärandet”
Hur främjar utbildning demokrati och vilka arbetssätt kan lärare använda?

LEK OCH UNDERVISNING
Vilken roll ska leken ha i förskolan?
Bland forskare och lärare går en skiljelinje mellan att införliva undervisningen i leken eller inte.
Utforska fler teman
Våra teman sträcker sig från AI till matematiska resonemang. Här hittar du alla. Saknar du något? Kom gärna med förslag. Hör av dig till oss på redaktionen.
Välj tema här
Podd
Skapa kulturella uttryck i slöjden
PODD | AVSNITT 32
Vad är det man behöver kunna för att tolka och skapa slöjdföremåls symboliska uttryck?
När fel svar ger möjlighet att lära algebra
PODD | AVSNITT 31
En studie med elever i årskurs två visade att vissa aspekter är särskilt viktiga i undervisningen för att utveckla algebraiskt tänkande.
Så främjade ett musik- och poesiprojekt i undervisningen social hållbarhet
PODD | AVSNITT 30
Eleverna blev inkluderade på flera sätt genom att framträda med sina egna texter.
Senaste artiklarna
”Elevernas egna handlingar avgörande för förståelsen”
TEMA UPPGIFTER I MATEMATIK
Läraren Roger Fermsjö bestämde sig för att utveckla och förbättra undervisningen med hjälp av ett forskningsprojekt om logaritmer.
Så kan en frågas innehåll visa om eleven förstår
TEMA UPPGIFTER I MATEMATIK
Som lärare kan man låta frågorna leda fram till svar som kan visa hur eleven tänker.
”Felsvaren kan vara avgörande för lärandet”
TEMA UPPGIFTER I MATEMATIK
Berättar om sin givande lektion – steg för steg.
 
											
				 
			
					





