Elevernas engagemang ökar när de själva får använda en mobil att söka upp inspiration.

Mobiltelefonen och andra digitala verktyg kan på flera sätt vara en tillgång i slöjdundervisningen, visar en studie med elever i årskurs 9 och slöjdlärare.

– Inspiration och instruktion via sökningar på internet kan öka elevens engagemang jämfört med om det begränsas till vad läraren erbjuder, säger läraren och forskaren Anna Segelman som ser flera möjligheter med digitala verktyg – om de används på rätt sätt.

Av: Johan Boström

Publicerat 2024-12-04

Anna Segelman hade arbetat som lärare i textilslöjd i nära trettio år innan hon valde att forska på just det hon mötte i sin vardag i slöjdsalen: elever som var vana att ha tillgång till internet och att blixtsnabbt ta reda på fakta, leta bilder med mera. Frågan var hur de digitala möjligheterna kunde utvecklas och användas i slöjdundervisningen?

– Traditionellt står slöjdläraren för inspiration med färger, mönster eller ritningar. Men om jag har en elev som vill göra ett flygplan så skulle jag som lärare presentera böcker, urklipp eller andra bilder på vad som är ett flygplan för mig. Men flygplatsvärlden är jättestor och mitt intresse väldigt begränsat jämfört med den här elevens: ska det vara ett litet propellerplan, ett jetdrivet stridsflygplan, en jumbojet eller ett pappersflygplan?

– Som lärare hade jag märkt hur engagemanget ökade hos eleverna när de exempelvis fick hämta inspiration för färger med hjälp av sökningar med sina mobiler eller skolans datorer. Jag uppfattade det som övervägande positivt för lärandet, men både i samhället och bland lärare svänger det fram och tillbaka: ena dagen ska hela skolan digitaliseras och nästa dag ska den vara helt analog. Användningen av digitala verktyg ska inte bestämmas av tyckande, utan i stället om det har ett syfte för det centrala innehållet i mitt ämne eller inte. Studien visar att uppdelningen av antingen eller för digitalt och analogt inte främjar undervisningen.

Parafras av konstverk i tunnelbanan

Anna Segelman fick möjlighet att inleda ett forskningsprojekt via Nationella forskarskolan för bild- och slöjdpedagogik. Studiens syfte var att undersöka vad digitala verktyg erbjuder lärare och elever i slöjdundervisning och för att få en så omfattande bild som möjligt planerades en delstudie med lärarna i fokus och en med eleverna. Under slöjdundervisningen samlades sedan data in genom observationer, minnesanteckningar, fotodokumentation och intervjuer med eleverna på lektioner i textilslöjd där hon själv var lärare.

Skolan där studien ägde rum ligger i Stockholm och elevernas uppgift var att skapa ett föremål som kommentar till konstverk i tunnelbanan, en slags tolkning eller en så kallad parafras. Eleverna hade tillgång till både salen för textilslöjd och trä- och metallslöjd och fick själva välja att utföra sitt eget projekt inom valfri slöjdart. I textilslöjdsalen, där eleverna observerades, fanns en ipad och en dator för den som inte hade eller ville använda sin egen mobil, men de flesta valde att använda sin mobil.

Medan de intervjuade lärarna i studien beskrev begreppet digitala verktyg som allt från en digital stickmaskin till mobilen var det mobilen som helt dominerade för eleverna. Intervjuerna och observationerna visade att eleverna uppfattade mobilen som ett verktyg som kan ge möjligheter och lösningar och användas som stöd för att exempelvis avbilda och räkna ut detaljer under slöjdandet. Mobilen användes också för att värdera vilken metod som ska användas eller om en viss färg passar bäst.

Inspiration på Pinterest

Ett utdrag ur en intervju visar hur en elev som ville skapa ett ”drömland” resonerade för att få inspiration till hur det skulle se ut.

Elev: Jag kollade efter sagolandet, jag ville att det skulle kännas så här ”drömmigt”, som en barnbok typ.

Läraren: Hade du någon speciell bild som du hittade eller använde som utgångspunkt?

Elev: Nej, det var liksom allt tillsammans det var barnböcker, nätet och allt.

En annan elev letade fram en väska via en mobil-app som blev en förlaga:

Elev: Jag har varit inne på Pinterest, där kollade jag på olika modeller på väskor, det var där jag hittade typen av väska där jag kände att den vill jag göra. Så gick jag in och kollade instruktionen och fick lite inspiration men jag går ändå lite på min egen för vissa grejer, för den här vill jag inte ha för jag vill inte att det ska se ut så här. Så ändrade jag lite där.

– När det gäller att sy väskor så hade jag som slöjdlärare tidigare sytt upp olika väskor som förlagor och inspirationsmaterial och visat olika mönster som fanns till hands i slöjdsalen. Det hade varit läromedlet för den uppgiften, men förstås väldigt begränsat i jämförelse med vad eleven kan ta del av i mobilen.

När utbudet av inspiration ökar kan också kraven på läraren ändras och uppfattas som högre.

– När man öppnar upp för något annat än det som är slöjdundervisningen och för material och verktyg som inte är begränsade till de i slöjdsalen, så kommer också elever in med saker som man som lärare kanske inte är beredd på, säger Anna Segelman som beskriver lärarens roll som en mellanhand mellan eleven och instruktionen eller mellan eleven och inspirationen.

Ökat engagemang hos eleverna

– Om de inte själva kan värdera om instruktionen är på rätt nivå: då måste läraren gripa in, men i studien var förvånansvärt många elever duktiga på att värdera om exempelvis en instruktion för att sticka var för svår så att eleven måste välja något annat. Eleverna måste också vara källkritiska när de värderar: en influencer som visar upp sitt stickande kanske inte alls fungerar som instruktion för eleven.

– Min erfarenhet som lärare och studiens resultat visar att ökat engagemang hos eleverna gör att de blir mer engagerade att lösa problem på egen hand. Om läraren inte lyckas få fram rätt färg kan eleven föreslå att den färg som finns tillgänglig späds ut med vatten för att bli rätt. De ser materialet på ett nytt sätt och får ett nytt förhållningssätt till garn, tyg, färger eller vad det kan vara.

Vad förvånade dig mest från studiens resultat?

– Jag förväntade mig inte att lärarna skulle vara så positiva till digitala verktyg. Även om de var rädda för att mobilen i slöjdsalen skulle distrahera från undervisningen och trots att de egentligen inte gillade digitala verktyg så var de pragmatiska och såg möjligheterna. Själv använder jag mobiler och andra digitala verktyg mer i min undervisning i dag än innan jag forskade om det. Tillgången till internet ger så många möjligheter! Att det skulle ta bort hantverkskunnandet tror jag inte alls: tvärtom är det lättare för dem att också ta upp slöjdandet hemma när de ska laga jeansen eller vad det nu är: ”Ja, just det! Jag kan söka på nätet och hitta en instruktion!”

Framsida på studien slöjdundervisning och digitala verktyg

Användande av mobilen var helt dominerande för eleverna i studien.

Referenser och lästips

Segelman, A. (2024). Slöjdundervisning och digitala verktyg. [Licentiat-uppsats, HDK-Valand – Högskolan för konst och design]. Gothenburg University Library.
gupea.ub.gu.se/handle/2077/83060