Att leka sig fram till kunskap i förskolan: lekresponsiv undervisning

Ingrid Pramling Samuelsson och Maria Magnusson är gäster i podden Lärare & Forskning.
I en lekbaserad, eller som man också kan säga, lekresponsiv undervisning i förskolan behöver läraren kunna föra en ömsesidig dialog och leka med barn på ett sätt som kan både utmana och stödja – för att aktiviteten ska leda till lärande. Det visar en studie om hur affärslek i en förskola användes för att stödja barns symbolförståelse.
I ett praktiknära forskningsprojekt undersöktes bland annat hur barns förståelse för symboler kan stärkas med att låta symboler och text fylla en funktion i leken – som att barn när de leker uppmuntras identifiera logotyper och varumärken som de känner igen från exempelvis syltburkar på matbordet hemma. Leken kan leda till att eleverna kan sortera livsmedlen i lekens affär eller själva skriva innehåll på burkarna. Tack vare att läraren deltar och guidar i leken kan den bli lärande för barnen, visar studien som också lyfter fram en kombination av ämneskunskap och förmåga att kommunicera som avgörande.
– Det handlar om att barn ska förstå att någonting har ett budskap, säger Ingrid Pramling Samuelsson, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
– Det finns barn som plötsligt får för sig att lära sig alla bilmärken utifrån symboler. Symboler är en viktig grundläggande förståelse för barn för att de så småningom ska kunna lära sig alfabetet, lära sig att läsa och skriva.
Ingrid Pramling Samuelsson och Maria Magnusson i avsnitt 29
Ingrid Pramling Samuelsson och Maria Magnusson, docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Kalmar och tidigare förskollärare är det här avsnittets gäster och berättar om sina forskningsresultat om bland annat hur lekresponsiv undervisning är uppbyggd, vilka roller läraren har och hur ämneskunskap och kommunikativ förmåga samspelar.
Ingrid och Maria redovisar studien, som ingår i ett större projekt om lekbaserad undervisning, även i artikeln ”Att tillägna sig skriftspråkliga verktyg genom att leka affär” publicerad i den vetenskapliga tidskriften Forskul, nr 1, volym 7, 2019
Lyssna på podden här!
Vill du prenumerera på podden?
Ansvarsfriskrivning: Innehållet i podcasten Lärare & Forskning publiceras via en extern plattform och omfattas således inte av utgivningsbeviset för denna webbplats.