Bedömning och betyg2024-10-30T09:33:56+01:00

Bedömning och betyg

Bedömning kan användas för att direkt förbättra undervisningen och lärandet, men skola och lärare måste också bedöma om elever når de mål som ska uppnås. Bedömningar kan vara kopplade till hur en skolas elever presterar eller vara avgörande för betygsättning för en enskild elev.

Inom temat bedömning och betyg tittar vi framför allt närmare på formativ och summativ bedömning och vad som krävs för att bedömning ska vara relevant och uppnå sitt eller sina syften.

Så kan formativ och summativ bedömning balanseras

Så kan formativ och summativ bedömning balanseras Bedömningens dubbla funktioner, för betygssättning och som undervisningsstöd, behöver balanseras för mest effektiva lärande. Det menar forskare både inom pedagogik och kognition. Alli Klapp vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet menar att formativ bedömning står för Läs mer...

Till toppen