Podcasten Lärare & Forskning2025-02-28T15:01:22+01:00

Lärare och Forskning – en podd om lärares utmaningar i undervisningen

Lärarstiftelsen ger ut podden Lärare & Forskning tillsammans med den vetenskapliga tidskriften Forskul och i samarbete med Sveriges Lärare med fokus på lärarnas undervisningsutmaningar. Avsnitten tar sin utgångspunkt i artiklar som är publicerade i Forskul.

Podden lyfter fram forskning som görs av och med lärare, för lärare, och som fördjupar olika aspekter av undervisningen och elevernas lärande. I varje avsnitt får du lyssna på forskare och lärare som tar upp en specifik fråga och diskuterar hur undervisningen i just den frågan kan förbättras.

Podden leds av Johan Boström som är redaktör och har erfarenhet från flera stora nyhetsredaktioner.

Lyssna på det senaste avsnittet

Ansvarsfriskrivning: Innehållet i podcasten Lärare & Forskning publiceras via en extern plattform och omfattas således inte av utgivningsbeviset för denna webbplats.

Lärare & Forskning – en podd för lärares undervisningsutveckling. I mitten av varje månad kommer ett nytt avsnitt ut på flera poddplattformar.

Johan Boström är redaktör för podden och har erfarenhet från flera stora nyhetsredaktioner som Sveriges Radio, Göteborgs-Posten och TV4 Nyheter. Han har dessutom ett stort intresse för undervisning och lärande.

Fler poddavsnitt

Podcast: Matematik i förskoleklass – att bestämma antal när det är många

PODD | AVSNITT 24
Förmågan att kunna använda talstrukturer visar sig ha stor betydelse för barns framtida matematiklärande. Att kunna urskilja relationer inom och mellan tal, exempelvis att fem består av tre och två, och att fem är två mer än tre, kallas att kunna se tal uppbyggda i strukturer, talstrukturer.

Podcast: När matematik blir ett språkprov

PODD | AVSNITT 21
Hur ska man bedöma en elev i matematik om eleven inte förstår begrepp i uppgiften och saknar ord för att resonera och beskriva lösningen? Det har forskare och lärare undersökt i muntliga provsituationer med andraspråkselever i årskurs 9.

  • Anders Jonsson och Helena Danielsson Thorell

Podcast: Fysikundervisningen lyfte när eleverna blev delaktiga

PODD | AVSNITT 20
När ”kokboksreceptet” för fysiklaborationen övergavs och gymnasieeleverna fick en öppnare instruktion förbättrades undervisningen och fler kände sig delaktiga. Men det krävs mer än en ytlig betraktelse av elevernas arbete för att upptäcka hur effektiv undervisningen faktiskt är, visar studien som det här avsnittet av Lärare & Forskning handlar om.

Alla poddavsnitt av Lärare & Forskning

Till toppen