Therese Eklund Rahm och Kerstin Eriksson har båda omskolat sig till att bli just slöjdlärare.

Huvud, hjärta och händer – allt det behövs när elever ska lära sig slöjd. Det menar slöjdlärarna Therese Eklund Rahm och Kerstin Eriksson. Vid sidan av sitt läraruppdrag har duon också drivit ett utvecklingsarbete för att öka återbruket inom slöjdundervisningen i sin kommun.

Av: Katharina Hedström

Publicerat 2024-12-04

Digitaliseringen gör inträde i allt fler områden, såväl i samhället i stort som i skolan. Men inom slöjdämnet är det fortfarande skapandet i den fysiska världen som står i fokus.

– Det finns en fördom om att slöjd är kul men att man inte lär sig något. Det beror nog på att slöjden skiljer sig ganska mycket från traditionell undervisning där eleven sitter still i ett klassrum. I slöjden använder man huvud, hjärta och händer – och vi är noga med att belysa vad man lär sig, säger slöjdläraren Kerstin Eriksson.

Viktigt låta saker ta tid

Hennes kollega Therese Eklund Rahm instämmer.

– Inom slöjd är det viktigt att låta saker ta tid, att kunna koppla bort allt annat och vara fullt fokuserad på en sak. Det kan ibland upplevas som utmanande när mycket annat i samhället ska gå så fort men det är också en viktig kompetens som eleven lär sig.

Att bemästra ny kunskap inom slöjd, som att sticka eller använda en lövsåg, är en process, menar lärarduon. Nästan som att lära sig cykla. Det går kanske inte så bra första gången, inte heller andra gången men så en dag släpper det och plötsligt har du lärt dig.

– Det är fantastiskt att se hur slöjd bygger självkänsla hos våra elever, säger Therese Eklund Rahm.

De två lärarkollegorna har båda omskolat sig till att bli just slöjdlärare. Therese Eklund Rahm var tidigare lärare inom ämnena matte/teknik/naturvetenskap och Kerstin Eriksson var civilingenjör och jobbade med miljö och vattenteknik.

– Jag kände att det var mycket pappersarbete, att jag jobbade långt ifrån människor. Och så har jag alltid tyckt att det är roligt med undervisning och hållit på med eget hantverk, säger Kerstin Eriksson.

Även Therese Eklund Rahm lockades av att jobba mer med skapande och kompletterade sin lärarutbildning med ämnet slöjd. Sedan fem år jobbar de tillsammans och undervisar tredje-sjätteklassare i textil- samt trä- och metallslöjd vid en skola i Härnösand.

Therese och Kerstin är aktiva på sitt Instagram-konto där de visar upp sina alster.

Återbruk för slöjdlärare

Lärarduon delar även intresset för miljöfrågor och ambitionen att göra slöjdundervisningen mer klimatsmart.

– Det står i kursplanen att man ska jobba med återbruk i slöjden. Många slöjdlärare använder också återbrukat material men det kan vara väldigt tidskrävande för den enskilda slöjdläraren att få tag i det, säger Kerstin Eriksson.

Hon och Therese Eklund Rahm bestämde sig för att skapa ett system för återbruk för slöjdlärare i deras hemkommun Härnösand. Arbetet, som startade för tre år sedan, resulterade i att material, främst textilier men även trä och metall, samlas in av det kommunala återvinningsbolaget, tas om hand och levereras ut till kommunens skolor. Det har även skapats en e-tjänst på kommunens hemsida där lärare kan gå in och beställa insamlade textilier till sin undervisning.

– Tanken är att det ska vara lika lätt som att beställa nytt material, säger Therese Eklund Rahm.

Therese Eklund Rahm och Kerstin Eriksson jobbar även med att hålla workshops för andra slöjdlärare om återbruk, något som ger ringar på vattnet.

– Många slöjdlärare jobbar ensamma på sina skolor så att kunna träffa kollegor och dela erfarenheter och kunskap vid sådana här tillfällen blir extra viktigt, säger Therese Eklund Rahm.

”Ganska likt en forskningsprocess”

En erfarenhet som delas är hur man bäst lär ut ämnet slöjd till sina elever. Lärarduon liknar denna estetiska lärprocess vid forskning.

– Det är ganska likt en forskningsprocess. Man har olika teser som man testar och förkastar och man lär sig mycket längs vägen, säger Kerstin Eriksson.

Therese Eklund Rahm flikar in:

– Samtidigt behöver man också vara flexibel och lyhörd. Man kanske har lärt sig att bemästra lövsågen med ett material men när man testar med ett annat material så går det inte längre

Just det, att ändrade förutsättningar kräver nya tillvägagångssätt tror både Therese Eklund Rahm och Kerstin Eriksson kan ge viktiga lärdomar till elever och stärka dem både i andra ämnen och i livet i stort.

Referenser och lästips

Tokslojd. Instagram.
instagram.com/tokslojd/