AI kommer att revolutionera skolan och bli ett viktigt verktyg i klassrummet, för både lärare och elever. Det är läraren Anders Enström övertygad om. Själv använder han AI för allt från undervisningsplanering till stöd för eleverna i klassrummet.
– Det enda du behöver som lärare är en dator – och att våga prova, säger han.
Av: Katharina Hedström
Publicerat 2024-09-04
”Jag är lärare i matematik och fysik för årskurs nio och vill ha en kreativ uppgift som hjälper mina elever att förstå hastighet/sträcka/tid.”
Den uppmaningen ställde Anders Enström till ChatGPT, den AI-chatbot som för snart två år sedan skakade om världen med sin förmåga att föra dialog med sina användare, analysera frågor och ge träffsäkra svar. På några sekunder serverades en uppgift, anpassad till elevernas ålder och målen i läroplanen, som Anders skannat in och tillgängliggjort för chatboten. Elevernas uppgift blev att med sin iPad filma en körande bil en bestämd sträcka, räkna ut hastighet och tid och redovisa allt i ett stapeldiagram.
– Det blev en uppgift som kombinerade matematik och fysik på ett väldigt bra sätt även om det behövdes lite handpåläggning innan jag gav den till eleverna, säger Anders Enström som nästan dagligen använder AI som ett verktyg i sitt jobb som lärare.
2022 vann Anders Enström Guldäpplet för sina insatser att utveckla undervisningen med stöd av digitala verktyg. Han föreläser om lärande, digitalisering inom skolan och hur man skapar motivation hos elever. På senare tid har allt fler förfrågningar gällt hur man använder AI i skolans värld, och Anders Enström ser flera fördelar.
– Som lärare är det ibland lätt att fastna i samma hjulspår. Genom att använda AI kan man snabbt få hjälp med nya, kreativa idéer. Det är väldigt tidsbesparande. Och om det är något man vill och behöver som lärare, så är det att spara tid.
Våga prova!
Han tipsar även om verktyget Gamma AI, som kan användas för att skapa presentationer.
– Jag skulle säga att materialet man får från AI:n är till 80 procent klart men sista delen får man bättra på själv. Det enda du behöver som lärare är en dator – och att våga prova.
Som man frågar får man svar, det gäller i högsta grad när man chattar med en AI. Anders Enström trycker på vikten av att vara utförlig i sina beskrivningar vid användandet av AI-verktyg som ChatGPT.
– Det är lite av ett hantverk att kunna berätta för AI:n vad du vill få ut. Det ska inte vara som en kortfattad Google-sökning, du behöver vara utförlig i det du skriver. Och är du inte nöjd, fortsätt konversationen tills du har fått det du vill ha, till exempel ”jag vill att uppgiften blir mer kreativ”.
”Forskning visar att det kreativa underlättar inlärning – learning by doing”
Utöver att vara ett bra verktyg för lärare kan AI även vara ett bra stöd för eleverna i klassrummet. För det syftet använder Anders Enström chatboten Kompis AI, som utvecklats för just lärandeändamål. Den avslutar varje steg i konversationen med att ställa frågor, vilket uppmuntrar eleverna att själva börja reflektera kring ämnet. Den kan också användas för att lära eleverna andra, kreativa moment som kan inkluderas i undervisningen, som hur man klipper film eller om kameravinklar. Anders Enström tror mycket på att involvera kreativa inslag i undervisningen.
– Forskning visar att det kreativa underlättar inlärning – learning by doing. Man mår också bättre när man får vara kreativ. Detta är något man använder sig mycket av i yngre åldrar, när man pysslar, målar och skapar, men man tappar det ibland när eleverna blir äldre.
”Katastrof om vi inte lär eleverna använda AI”
Utöver det rent pedagogiska syftet ser Anders Enström också andra fördelar med att låta eleverna bekanta sig med AI-verktyg i skolan. Lika viktigt som att upptäcka möjligheterna med AI är att diskutera baksidan med tekniken.
– AI kommer att vara en så stor spelare framöver för alla våra elever när de kommer ut i arbetslivet att det vore katastrof om vi inte lär dem att använda AI.
För att demonstrera AI:ns förmåga för den skeptiske har han ett konkret tips.
– Använd Chat GPT på din smartphone och ge den tillgång till kameran. Fota vad som finns i ditt kylskåp och fråga vad du ska laga till middag. Då kommer du få receptförslag baserat på vad du har i kylskåpet.
Men han höjer också ett varnande finger till den överentusiastiske:
– Det är lätt att tro att AI kan lösa allt, att jag som lärare inte behövs. Så kände jag när jag började. Men det stämmer inte. AI är en jättebra hjälpreda för dig att spara tid, men din kompetens och ditt engagemang är fortfarande lika viktigt.
Han skickar också en uppmaning till läromedelsförlagen att hoppa på AI-tåget.
– AI kan användas för att analysera elevsvar och ge individanpassad feedback till elever. AI kan räkna ut att en specifik elev har problem med styckesindelning och en annan har problem med stavning av vissa ord. Det finns en enorm kraft i AI. När lärare börjar upptäcka detta kommer man att kräva av läromedelsförlagen att de inkluderar AI i sina produktioner, det är jag övertygad om.