Podcast: Vad ska elever lära sig inom idrott och hälsa?
Trots att gymnasieelever utvecklades socialt, emotionellt och lärde sig värderingskunskap inom Idrott och hälsa uppfattade de att deras betyg baserades på ämnesspecifik kunskap och fysisk prestation, exempelvis om man spelade fotboll och kunde reglerna bra. Det visar en studie som forskaren Nina Westrin Modell berättar om i det här poddavsnittet av Lärare & Forskning.
Avsnitt 22 med Nina Westrin Modell
När Nina började forska vid Linnéuniversitetet upptäckte hon att forskningen bekräftade hennes uppfattning. Hon har sedan dess bland annat undersökt och försökt förstå hur elever på gymnasienivå uppfattar ämnet idrott och hälsa genom hur de uppfattar lärarnas bedömningspraktik.
I en studie med elever från två klasser i årskurs 2 på en gymnasieskola undersökte hon dels vad eleverna uppfattar att de lär sig, dels vilka kunskaper som de uppfattar bedöms i idrott och hälsa. Resultatet berättar Nina om i det här avsnittet av Lärare & Forskning.
Studien presenteras i artikeln Idrott och hälsa – ett rum för bildning i den vetenskapliga tidskriften Forskning om undervisning och lärande, Forskul, volym 12, nr 1, 2024.
Lyssna på podden här!
Vill du prenumerera på podden?
Ansvarsfriskrivning: Innehållet i podcasten Lärare & Forskning publiceras via en extern plattform och omfattas således inte av utgivningsbeviset för denna webbplats.