Berättelseskrivande: sex viktiga aspekter i undervisningen

Anja Thorsten gästar podden Lärare & Forskning.

Kan 10-åringar lära sig skriva fylliga berättelser med ett spännande innehåll? Ja, visade det sig i en forskningsstudie som identifierade sex kritiska aspekter som kan användas i undervisningen om berättelseskrivande.

Skrivande är en del av grundskolans undervisning och viktigt för eleverna i sin vardag och i framtiden: allt från att sätta ord på sin inre värld, formulera en text så att mottagaren förstår och blir engagerad, till att skriva ett CV som ingång till arbetsmarknaden. Men hur ska elever i årskurs 3 och 4 bli bättre på att använda beskrivningar i berättelser? Det ville forskaren Anja Thorsten ta reda på och genomförde tillsammans med en grupp lärare en undervisningsutvecklande studie med över 50 elever i årskurserna 3 och 4. Eleverna fick dels skriva fritt utifrån tre inspirationsbilder (en lång hängbro, ett spökslott och luftballonger i luften), dels till temat ”Min nya granne”.

Anja Thorsten i avsnitt 34

Anja Thorsten är docent vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet och gäst i det här avsnittet av Lärare & Forsknings podd. Hon berättar bland annat om sex kritiska aspekter, det som elever behöver kunna för att skriva berättande, som lärare kan använda i sin undervisning.

Studien presenteras i den vetenskapliga tidskriften Forskning om undervisning och lärande, Forskul, volym 13, nr 1, 2025, i artikeln ”Jag har ju bilder i huvudet så då försöker jag beskriva så mycket jag kan” – hur elever erfar beskrivningar i berättelser och vad undervisningen behöver synliggöra.

Lyssna på podden här!

Ansvarsfriskrivning: Innehållet i podcasten Lärare & Forskning publiceras via en extern plattform och omfattas således inte av utgivningsbeviset för denna webbplats.