Podcast: Så kan slöjd utveckla språket

Emma Gyllerfelt, forskare vid HDK-Valand

Emma Gyllerfelt är med i avsnitt 23 av podcasten Lärare & Forskning.

Slöjdundervisning kan utveckla språket hos elever som inte har svenska som modersmål. När eleverna får känna på material, redskap och verktyg och samtidigt möta nya ord och begrepp som är specifika för slöjdande så ges möjligheter att utveckla elevernas språk.

I en studie observerades ett tjugotal nyanlända högstadieelever och två slöjdlärare under en termins slöjdlektioner. I undervisningen användes många ämnesspecifika begrepp som exempelvis ”avigsida” och ”rätsida” på ett tyg, eller redskapet ”svarvstål” för att bearbeta trä, samtidigt som instruktionerna också förmedlades med exempelvis gester och blickar.

”I den här processen finns det otroliga möjligheter för läraren och eleverna att använda många ämnespecifika begrepp i undervisningen”, säger Emma Gyllerfelt som är forskare vid HDK-Valand – Högskolan för konst och design och har en bakgrund som lärare i svenska och slöjd och bland annat har forskat om interaktion och kommunikation i slöjdklassrum.

Avsnitt 23 med Emma Gyllerfelt

En av slutsatserna från studien med de nyanlända eleverna är att elever ställs inför kognitiva utmaningar, men att slöjd är ett ämne med stora möjligheter att utveckla språk tack vare att undervisningen innehåller kommunikation utöver den verbala. Att så kallade multimodala handlingar används i undervisningen blir en resurs för elever och lärare, menar Emma Gyllerfelt som vill problematisera och nyansera uppfattningen att slöjd skulle vara enkelt eller att det är ett ämne med ett ”enkelt språk”. Att just ord som även elev med svenska som modersmål normalt inte behärskar beror på att de är just ämnesspecifika och används i instruktionerna.

”De ämnespecifika begreppen hamnar i en konkret kontext för eleverna. Och som slöjdlärare har jag möjlighet att använda en mängd olika resurser för att skapa förståelse mellan mig och eleverna”,

Emma Gyllerfelt är gäst i det här avsnittet av podden Lärare & Forskning. I den vetenskapliga tidskriften Forskning om undervisning och lärande, Forskul, nr 2, volym 9, 2021, presenteras studien i artikeln ”Då kallar man den rätsida” – ämnesspecifika begrepp med nyanlända elever i slöjdundervisning.

Lyssna på podden här!

Ansvarsfriskrivning: Innehållet i podcasten Lärare & Forskning publiceras via en extern plattform och omfattas således inte av utgivningsbeviset för denna webbplats.